Tip van jouw advocaat: Vrolijke vlaggetjes vragen aandacht

Tip van jouw advocaat: Vrolijke vlaggetjes vragen aandacht

KENNISPARTNER - COLUMN - Dat Italiaanse vlaggetje op de verpakking, een foto van de Eiffeltoren, de naam Goudse stroopwafels. Verpakkingen worden opgevrolijkt met herkomstvermeldingen. Zo weet de consument waar het product vandaan komt. Maar als de ingrediënten (een keertje) uit een ander land komen, is Leiden in last. Dan moet op de verpakking óók het echte land van herkomst worden vermeld.

Uitgangspunt is dat de consument niet mag worden misleid. Verwijzen afbeeldingen, namen of foto’s naar een land?
En zal de consument denken dat het product daarvandaan komt? Dan moet het zogeheten primaire ingrediënt óók uit dat land afkomstig zijn. Maar wisselende inkoopprijzen of mislukte oogsten maken dat de aardappelen voor de friet, of de cacaobonen voor de chocolade (tijdelijk) uit een heel ander land komen. De illustraties op de verpakking kloppen dan niet meer met de werkelijkheid. Dat moet volgens de Europese wetgever worden gecorrigeerd: de naam van het land of werelddeel waar het primaire ingrediënt vandaan komt, moet er ook bij komen te staan. Niet weggestopt, maar in hetzelfde gezichtsveld als dat vlaggetje of die foto. Zo wordt de misleiding over het land van herkomst weggenomen.

Geregistreerde merken zijn uitgezonderd

Dit heeft inmiddels veel voeten in de aarde. De regels zijn minder duidelijk dan het lijkt. Gelukkig zijn merken die geregistreerd zijn uitgezonderd. Het Italiaanse vlaggetje in het logo van Grand’Italia mag altijd blijven, ook als het graan van de pasta niet uit Italië komt. En namen die inmiddels zijn ingeburgerd hoeven zich ook niet aan de strenge regels te storen: Franse mosterd, Goudse stroopwafels en Frankfurter worstjes zijn inmiddels een beschrijvende naam geworden voor een smaak of receptuur. De consument zal niet denken dat de worstjes alleen maar uit Frankfurt komen.

Landsymbolen geven ook herkomst aan

Ook bekende gebouwen (Berliner Tor) en herkenbare landsymbolen (molens en tulpen, het Vrijheidsbeeld) kunnen zo’n herkomstteken vormen. De regels lijken helder, maar zijn toch best onduidelijk, bijvoorbeeld bij het vaststellen wat in een product het ‘primaire ingrediënt’ is. En volgens de regels moet je evenzoveel keren een disclaimer plaatsen als dat je vlaggetjes en landkleuren hebt afgebeeld. Dat is wel heel streng… Uiteindelijk draait het om het voorkomen van misleiding van de consument en dat kan misschien met één duidelijke disclaimer ook bereikt worden.

De oplossing? Verwijzingen naar een receptuur of stijl vallen buiten de herkomstregels. Veel verpakkingen worden inmiddels aangepast in de trant van ‘yoghurt Griekse stijl’ of ‘Aspergesoep op Limburgse wijze’. Wat een vrolijk vlaggetje op de verpakking wel niet teweeg kan brengen…

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Niets missen van VMT.nl? Meld u dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

 Ik ga akkoord met het ontvangen van vakinformatie op mijn interessegebieden van de titels van Vakmedianet en heb kennis genomen van het Privacy en Cookie Beleid van Vakmedianet groep. Ik kan deze toestemming op ieder gewenst moment intrekken.

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Foto: Shutterstock

Koffie- en theegigant vreest ontbossingswetgeving: 'landen riskeren dat export wordt geblokkeerd'

Koffieproducerende landen riskeren dat hun export naar de Europese Unie wordt geblokkeerd als Brussel een verbod op producten uit ontboste gebieden niet uitstelt. Daarvoor waarschuwt JDE Peet's, het moederbedrijf van onder meer koffiemerk Douwe Egberts, in zakenkrant Financial Times.

Copyright Credit: © Andre Dib / WWF-Brazil

WWF-NL over ontbossingswetgeving: 'Gebruik creativiteit van product ontwikkeling ook voor dit soort wetten'

Eind 2024 moeten grote bedrijven voldoen aan de Europese ontbossingswetgeving (EUDR). Half 2025 geldt deze wet ook voor mkb-bedrijven. Er komt veel af op producenten van onder andere soja, palmolie, koffie, cacao en rundvlees. Wat betekent deze wet voor voedselproducenten? Hoe kunnen zij hier het beste mee omgaan? En wat zijn tips? VMT sprak met Seline Meijer, senior adviseur voedsel en landbouw bij het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL).

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen: door de PPWR geen 'nice to have' maar 'need to have'

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Beeld: Shutterstock

Gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? Zes overeenkomsten op een rij

Voedselproducenten krijgen meer en meer te maken met het thema duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven dit thema het beste aanpakken? En in hoeverre gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? In dit artikel zes overeenkomsten op een rij.

'Ontbossingswet EU zet kleine boeren wereldwijd buitenspel'

'Ontbossingswet EU zet kleine boeren wereldwijd buitenspel'

De Europese ontbossingswet (EUDR) die eind dit jaar ingaat, zet wereldwijd miljoenen kleine boeren buitenspel. Dat is de grote angst van veel palmolieproducenten en sojaolieproducenten. "Kleine leveranciers zijn niet in staat om te tippen aan de hoge kosten en de administratieve lasten die de wet met zich meebrengt."

Beeld: Shutterstock

Meldingen RASFF in 2023 op hoogste niveau ooit: dit zijn de opvallendste punten

De Europese Commissie presenteert haar jaarlijkse rapport over meldingen vanuit het Alert and Cooperation Network (ACN). Het totaal aantal RASFF-meldingen en fraudemeldingen namen toe ten opzichte van 2022. VMT dook in het rapport en zet de belangrijkste punten op een rij.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Vanaf 2025 exportcertificaat nodig voor export biologische producten naar Verenigd Koninkrijk

Vanaf 2025 exportcertificaat nodig voor export biologische producten naar Verenigd Koninkrijk

Vanaf februari 2025 vereist het Verenigd Koninkrijk een transactiecertificaat bij exportzendingen van biologische levensmiddelen. Dit certificaat kunnen bedrijven aanvragen bij Skal. Ook is het exporteren van geïmporteerde biologische producten volgens Skal niet meer mogelijk.

Foto: Shutterstock

Toename voedselfraude in de EU: uitschieter van overtredingen in juli

In juli 2024 is het aantal meldingen van mogelijke voedselfraude en andere niet-nalevingen binnen Europa gestegen. Er waren 325 meldingen, vergeleken met 265 in juni en 281 in mei.

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Ieder foodbedrijf wil een zo duurzaam mogelijk product in een zo duurzaam mogelijke verpakking, toch? Maar wat is duurzaam en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?

Beeld: Shutterstock

Geneesmiddel of voedingssupplement? Rechtbank Gelderland doet uitspraak

Geneesmiddelen en voedingssupplementen zien er vaak hetzelfde uit. Beide producten zijn in voorgedoseerde vorm op de markt en zijn beschikbaar als capsules, pastilles, tabletten, pillen, zakjes poeder, ampullen met vloeistof, druppelflacons of soortgelijke vormen. Toch zijn het fundamenteel andere producten met verschillende wettelijke vereisten. Wat is precies het verschil?

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.