UPF, een term die doet al een aantal jaar de ronde. In het afgelopen jaar won het flink aan aandacht door de publicatie van wetenschappelijke artikelen. Het is een onderwerp dat de productontwikkelaar direct raakt. Wat zijn de voor- en nadelen van UPF? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit onderwerp?
Panel met:
Jan Buining - Oprichter van Tasty Basics
Robert Koel - Productontwikkelaar Zwanenberg
Kees de Graaf - Emeritus hoogleraar en oud-projectleider Restructure
Plantaardige alternatieven voor kaas zijn nog lastig om goed te krijgen. Want hoe beweegt een productontwikkelaar zich succesvol in de driehoek tussen:
Vooral de sensorische en reologische kwaliteiten moeten goed zijn, maar gaat dit ten koste van de voedingskundige kwaliteit? Hoe maak je daar een afweging in? In deze workshop leer je over de uitdagingen en kansen in plantaardige kaas, en krijg je een voorproefje van de laatste ontwikkelingen.
Sprekers:
Dennis Favier - Oprichter van Studio Fava
Marlein Sturing - Studio Fava
Samantha Janssen - Studio Fava
Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels. Vincent van Buul en Judith van Peij vertellen in deze kennissessie over het R&D-project waarin ze de relatie tussen vezels en microbioom proberen te ontrafelen. Ook vertellen ze hoe productontwikkelaars vezels kunnen toepassen in hun producten rekening houdend met de functionaliteit in de applicatie, gezondheid en kosten. Vera Hoynck-van Papendrecht van Foodvalley NL leidt deze sessie en vertelt waarom een ecosysteem noodzakelijk is om innovaties te laten slagen.
Sprekers:
Vincent van Buul - Innovatiedirecteur bij DSM-Firmenich
Judith van Peij - Innovatiemanager bij bakery/confectionary DSM-Firmenich
Vera Hoynck van Papendrecht - Programme Manager Healthier Food bij Foodvalley
Ingrediëntleveranciers en fabrikanten staan onder toenemende druk om de productontwikkeling af te stemmen op opkomende ESG-regelgeving. In deze rondetafel sessie onderzoeken de experts van TraceGains de uitdagingen van navigeren door een woud aan complexe regelgeving, het gebrek aan uniforme rapportagestandaarden, en het groeiende belang van realtime data om regelgeving na te kunnen leven. Ze gaan ook dieper in op hoe technologie en gestandaardiseerde informatie kunnen bijdragen aan een effectievere integratie van ESG in het NPD-proces.
Er zijn genoeg technieken om zout en suiker te reduceren, net als een reeks aan alternatieve ingrediënten om duurzamere producten te ontwikkelen. Waarom is het lastig om deze alternatieven te verwerken in nieuwe producten of om nieuwe technologieën toe te passen? Wie neemt de eerste stap? Hoe gaan productontwikkelaars om met dit complexe onderwerp? Wanneer maak je welke keuzes?
Panel met productontwikkelaars:
Guido Slegers - Voedseltechnoloog bij Verstegen Spices & Sauses
Anneke Roes - Marketing & Communication manager bij Phycom
Joeri Hollink - Product Development Manager bij Meatable
Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om een constante kwaliteit en een groot volume. Is dat altijd haalbaar? Wat is nodig in de hele keten om deze ingrediënten zo goed mogelijk te gebruiken?
Sprekers:
Bas van Wieringen - Mede-oprichter van Peel Pioneers
Frederik Kampman - Founder & Chief Botanical Officer bij Lowlander
Stefan Baecke - Oprichter Yespers
Madeleine Gielens - Founder MaGie Creations
Duurzaamheid en gezondheid staat steeds hoger op de agenda van de consument, zegt men. Maar is dat echt zo? En waar zijn ze echt op zoek naar, wat kiest hij in een restaurant of een supermarkt?
Norman Buysse en Eric Harmsen van CPS GfK | YouGov doen uitgebreid onderzoek naar de keuzes van de consument. In deze kennissessie gaan ze dieper in op de volgende onderwerpen:
- Bio
- Eiwittransitie
- Verschil in aankoopgedrag van consumenten (oud vs jong)
- Betaalbaarheid
- Vers
Sprekers:
Norman Buysse - CPS GfK
Eric Harmsen - Senior Retail Shopper Consultant bij CPS GfK
Iedereen wil een zo duurzaam mogelijk product en verpakking maar wat is duurzaam, wat is beschikbaar en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?
Sprekers:
Michael Lippens - Account Executive bij TraceGains
Ariane van Mancius - Founder & Company Owner bij NowNewNext
Ruben Bringsken - Director bij JAMAEL
Matthew de Roode - Innovatiemanager bij Sensus
Iedere productontwikkelaar wil een foodproduct ontwikkelen dat een succes is bij de consument. Maar dat is zo gemakkelijk nog niet. Want hoe interessant is het voor jouw beoogde doelgroep? Willen ze wel een snack met Nutri-Score A? Aan de hand van een aantal casestudies laten Sophie Tullemans en Tinka Alaerds in een interactieve sessie zien waar het bij conceptontwikkeling vaak misgaat en wat de oplossingen zijn.
Sprekers:
Tinka Alaerds - Commercieel Manager bij Normec Foodcare
Sophie Tullemans - Sensorisch Expert bij Brightlands NovaBite
Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon. In deze sessie vertelt Piet Haasen van Riedel aan de hand van een aantal voorbeelden hoe zijn bedrijf met deze materie omgaat. Wetgevingsexpert Frans van der Sman schetst bij deze voorbeelden het wetgevingskader.
Sprekers:
Frans van der Sman - Wetgevingsexpert bij FoodLawSolutions
Piet Haasen - Juice Sommelier bij Riedel