Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Pluimveeverwerkers roeren zich in vleesdebat met dagbladadvertentie: 'verdienen meer waardering'

Pluimveeverwerkers roeren zich in vleesdebat met dagbladadvertentie:...

De Nederlandse Vereniging van de Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) plaatst sinds donderdag in grote landelijke dagbladen advertenties waarin wordt uitgelegd dat de sector in Nederland te weinig waardering krijgt. "En dat is best vreemd als je beseft dat vlees voedzaam is, dat Nederland tot de koplopers behoort qua productie en verwerking, en dat nagenoeg iedereen vlees eet."

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal lanceert daarom een vernieuwde Keurmerkenwijzer die consumenten meer duidelijkheid moet geven over betrouwbare keurmerken en logo's.

Dick Hordijk stelt dat consumenten kunnen bijdragen aan tegengaan milieuschade

Biologisch steeds ietsjes minder duur dan niet-bio

Het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische levensmiddelen is de afgelopen vijf jaar gedaald van 63% naar 48% in de Nederlandse supermarkten.

Onderzoek: Lidl slijt meer vleesvervangers vanuit het vleesschap zonder kannibaliseren

Onderzoek: Lidl slijt meer vleesvervangers vanuit het vleesschap...

Lidl heeft afgelopen half jaar 7% meer vleesvervangers verkocht tijdens een test waarbij vleesvervangers een plaats krijgen in hetzelfde schap als vleesproducten. De verkoop van vlees lijkt er niet onder te lijden.

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Veel kant-en-klaarmaaltijden van blijken ongezonder dan beweerd. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn op basis van de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Vlees en zuivel zijn in veel supermarkten goedkoper dan de plantaardige alternatieven. Denktank Questionmark onderzocht vorig jaar bij Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus de prijsverschillen tussen dierlijk zuivel en vlees en vegan producten. Bij zes van de zeven supermarkten waren de alternatieven goedkoper.

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel 

Picnic-klanten houden van biologisch, fruit en zuivel

Supermarktformule Picnic analyseert jaarlijks het koopgedrag van consumenten. Fruit en zuivel zijn het afgelopen jaar het meest geliefd. Ook ziet Picnic een opkomst in biologisch. De online super heeft een overzicht gemaakt van de populairste producten.

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool met consumenten profielen moet hulp bieden

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool...

"We zien vaak dat duurzame foodmerken het belang overschatten dat consumenten hechten aan duurzaamheid." Daarom lanceren Food Cabinet en Future of Food Institute de tool 'Food Profiles'. Door deze doelgroepsegmentatie kunnen ondernemers, marketeers en brand managers zorgen dat het merkverhaal en de communicatie beter aansluit bij de consument.

Gezond eten vaak te duur en ongezond vaak té lekker

Gezond eten vaak te duur en ongezond vaak té lekker

Van de mensen die gezonder willen eten zegt 17 procent te weinig geld te hebben om daadwerkelijk gezonde producten te kopen. Een groter deel van 39 procent vindt het vooral heel lastig om ongezond eten te laten staan, zegt CBS. Wageningen Economic Research ziet dat consumenten vorig jaar meer voedsel kochten.

Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?

Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?

Belgische supermarkten verdienen onterecht veel aan de eerdere stijging van grondstofprijzen. Dat stelt consumentenorganisatie Testaankoop. Die vermoedt dat er sprake is van 'graaiflatie'. Grondstofprijzen zijn inmiddels gedaald, maar dit is nog niet terug te zien in de supermarktprijzen.

Oatly bundelt al 'het gezeik' over zijn havermelk op website 'F*ck!Oatly'

Oatly bundelt al 'het gezeik' over zijn havermelk op website...

De Zweedse havermelkproducent Oatly heeft al het negatieve nieuws rondom het merk en het bedrijf op een site bij elkaar verzameld. De site is getiteld f*ck!Oatly.com en is te vinden op fckoatly.com.