Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Lidl zegt de eerste supermarktketen te zijn die een doelstelling formuleert om de verkoop van volkoren granen te verhogen. Het bedrijf wil in dat in 2030 25% van de graanverkopen afkomstig is van volkoren granen. Dit willen ze doen door de keuze makkelijker te maken. Ze hebben de prijzen van volkoren gelijkgesteld aan die van de niet volkoren variant. Daarnaast bevatten maaltijdsalades standaard volkorengranen. Ook wil Lidl de hoeveelheid volkorengraan in bestaande producten verhogen.

Samenwerking met WNF

Lidl werkt in 30 landen samen met het Wereld Natuur Fonds. In het partnerschap zijn doelen afgesproken om ‘de wereldwijde ecologische uitdagingen van onze tijd, zoals natuurverlies en klimaatverandering’ zo stelt Lidl. De supermarktketen wil dat meer consumenten toegang hebben tot duurzamere keuzes.

Quirine de Weerd, hoofd Corporate Affairs bij Lidl Nederland: “We komen naast onze Schijf van Vijf- en plantaardige eiwitdoelstelling, met nog meer concrete doelstellingen. Samen moeten we de transformatie in het voedselsysteem doorvoeren om de groeiende wereldbevolking op verantwoorde wijze te kunnen voeden. Klanten willen hun keuzevrijheid, maar het is aan ons om hen makkelijker de gezondere en duurzamere keuze te laten maken.”

Klanten willen hun keuzevrijheid, maar het is aan ons om hen makkelijker de gezondere en duurzamere keuze te laten maken”

Inspiratie voor andere retailers

Bart Geenen, Chief Conservation Officer bij WWF NL: “Het is een goede ontwikkeling dat Lidl nu in zoveel landen het Planetary Health Diet omarmt. Het is een mooie stap dat alle andere landen waar Lidl actief is nu met gezamenlijke doelstellingen komen. Door te focussen op meer plantaardige keuzes, geeft Lidl prioriteit aan de gezondheid van mens en planeet. We hopen dat het andere retailers inspireert om dit voorbeeld te volgen.” 

Doelstelling internationaal

Het internationale doel van Lidl is om 20% groei te realiseren in de verkoop van de productgroepen plantaardige eiwitten, volkorengranen en groente en fruit in 2030 ten opzichte van 2023. Vanaf dit jaar gaat Lidl jaarlijks rapporteren over de voortgang.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

eiwittransitie

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Voor abonnees
Voor abonnees
Supermarkten

Voor abonnees Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar de consument? Rob Morren van ABN Amro, Hans Dagevos van de WUR en Jeroen Willemsen van FoodValley NL denken dat de tijd nu wel rijp is voor zo'n product, hoewel het spannend blijft.

Supermarkten

Van biodiversiteit tot klimaat: overheidsdashboard volgt...

Het ministerie van LNV ontwikkelde een dashboard waar duurzaamheidsvoortgang van 5 supermarkten wordt gevolgd. De data is zo goed mogelijk geharmoniseerd en daardoor vergelijkbaar. "Nederland is het eerste land waar de overheid individuele supermarkten gaat volgen in hoeverre zij met hun beleid en praktijk bijdragen aan verduurzaming van het voedselsysteem."

Duurzaamheid

Van Eco-score tot procestimator: tools om duurzaamheid in kaart te...

Rekenen aan duurzaamheid is complex. Er zijn verschillende tools op de markt om onderdelen van duurzaamheid uit te rekenen. Eco-Score probeert meerdere aspecten in 1 keurmerk te vangen. Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools op de markt en het belang van data.

Young QA

Young QA: 'Hoe blijf je voortdurend op de hoogte van alle wetgeving...

In de rubriek Young QA stellen jonge kwaliteitsmanagers vragen aan ervaren vakgenoten.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Foto: shutterstock
Novel foods

EFSA keurt eiwitrijk kroos 'waterlinzen' goed

Eendenkroos, beter bekend als waterlinzen, is binnen de Europese Unie officieel goedgekeurd voor consumptie. Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) dienden een succesvolle novel food-aanvraag in bij de European Food Safety Authority (EFSA).

Foto: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
Minerale oliën

Voor abonnees On topic: alles wat je moet weten over MOSH en MOAH

Steeds meer onderzoeken belichten de gezondheidsrisico's van MOSH en MOAH. De stoffen zijn moeilijk afbreekbaar en stapelen zich op in het lichaam. De NVWA handhaaft op MOAH sinds er op Europees niveau grenswaardes gelden. Dit artikel belicht álles wat je moet weten over minerale oliën en de verplichte testprocedures volgens het handhavingsbeleid van de NVWA.

Foto: Shutterstock
Coca-Cola

Coca-Cola: 'Chloraat in frisdrank kwam door fout in waterbehandeling'

The Coca-Cola Company riep deze week 4 miljoen blikjes en glazen flesjes frisdrank terug omdat in de producten een te hoog gehalte chloraat werd gevonden. De fout lag niet bij een van de ingrediënten, vertelt Coca-Cola aan VMT. De waterbehandeling in het productieproces was het probleem.

Consumenten kochten in 2022 meer biologische producten
Biologisch

VMT webinar: de authenticiteit van (biologische) producten bepalen

Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren, en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Op 19 februari 2025 organiseert VMT een voor abonnees gratis webinar over de authenticiteit van (biologische) producten.

vezels

Microbiële biomassa als vezelbron? Consortium onderzoekt potentie

Microbiële biomassa uit bronnen zoals bacteriën, gisten, schimmels en algen zijn nu vooral populair omdat ze een duurzame bron van eiwit zijn. Het Edible Microbes Consortium wil ook de gezondheidsvoordelen van de vezels onderzoeken.

Beeld: Mosa Meat
Kweekvlees

Mosa Meat dient novel food aanvraag in voor Europese marktgoedkeuring

Mosa Meat, producent van kweekvlees, diende de eerste novel food aanvraag in. Met de aanvraag hoopt de producent goedkeuring te krijgen voor de productie en verkoop van kweekvlees in Europa. De aanvraag is voor gecultiveerd rundervet, dat volgend de producent in combinatie met plantaardige ingrediënten gebruikt kan worden.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Voor abonnees4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument
  2. Voor abonneesSalmonella-uitbraak door komkommers: meer dan 100 mensen ziek
  3. Voor abonneesOn topic: parasieten in voeding, een onderbelicht voedselveiligheidsrisico
  4. Voor abonneesE. coli-uitbraak in romaine sla maakt 88 mensen ziek, leverancier onbekend
  5. Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'
  6. Hoe gaan QA'ers en R&D'ers om met wetgeving dilemma's? 11 ervaringen op een rij
  7. Voor abonneesEieren veroorzaken botulisme-uitbraak in China
  8. RIVM: mogelijk honderden besmettingen door blauwe bessen met hepatitis A
  9. Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn
  10. Aldi Süd verliest zaak herkomstetikettering: Dubai-reep moet uit Dubai komen
  1. EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026
  2. Opschalen in precisiefermentatie en celkweek? Nederland investeert in twee nieuwe pilot plants
  3. Voor abonneesEerste sterfgeval door vogelgriep benadrukt noodzaak voor verscherpte voedselveiligheidsmaatregelen zuivel
  4. Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel ondermijnt impact van de wet'
  5. Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A
  6. Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp ultrabewerkte voeding? Deze collectie helpt je op weg
  7. Zoethout als conserveermiddel tegen Listeria? Onderzoek ziet potentie in antimicrobiële stoffen
  8. Voor abonneesEuropese Commissie: nieuwe beperkingen op Iraanse pistachenoten vanwege aflatoxines
  9. Voor abonneesProveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in Nederland gezonder dan in andere landen
  10. Voor abonneesLeidt de verwachting dat gluten ziek maakt tot maag-darmklachten?