Lidl zegt de eerste supermarktketen te zijn die een doelstelling formuleert om de verkoop van volkoren granen te verhogen. Het bedrijf wil in dat in 2030 25% van de graanverkopen afkomstig is van volkoren granen. Dit willen ze doen door de keuze makkelijker te maken. Ze hebben de prijzen van volkoren gelijkgesteld aan die van de niet volkoren variant. Daarnaast bevatten maaltijdsalades standaard volkorengranen. Ook wil Lidl de hoeveelheid volkorengraan in bestaande producten verhogen.
Samenwerking met WNF
Lidl werkt in 30 landen samen met het Wereld Natuur Fonds. In het partnerschap zijn doelen afgesproken om ‘de wereldwijde ecologische uitdagingen van onze tijd, zoals natuurverlies en klimaatverandering’ zo stelt Lidl. De supermarktketen wil dat meer consumenten toegang hebben tot duurzamere keuzes.
Quirine de Weerd, hoofd Corporate Affairs bij Lidl Nederland: “We komen naast onze Schijf van Vijf- en plantaardige eiwitdoelstelling, met nog meer concrete doelstellingen. Samen moeten we de transformatie in het voedselsysteem doorvoeren om de groeiende wereldbevolking op verantwoorde wijze te kunnen voeden. Klanten willen hun keuzevrijheid, maar het is aan ons om hen makkelijker de gezondere en duurzamere keuze te laten maken.”
Inspiratie voor andere retailers
Bart Geenen, Chief Conservation Officer bij WWF NL: “Het is een goede ontwikkeling dat Lidl nu in zoveel landen het Planetary Health Diet omarmt. Het is een mooie stap dat alle andere landen waar Lidl actief is nu met gezamenlijke doelstellingen komen. Door te focussen op meer plantaardige keuzes, geeft Lidl prioriteit aan de gezondheid van mens en planeet. We hopen dat het andere retailers inspireert om dit voorbeeld te volgen.”
Doelstelling internationaal
Het internationale doel van Lidl is om 20% groei te realiseren in de verkoop van de productgroepen plantaardige eiwitten, volkorengranen en groente en fruit in 2030 ten opzichte van 2023. Vanaf dit jaar gaat Lidl jaarlijks rapporteren over de voortgang.