Aptean biedt software voor enterprise resource planning (ERP), product lifecycle management (PLM), enterprise asset management (EAM) en nog veel meer. Maar het bedrijf peilt in samenwerking met B2B International ook jaarlijks de belangrijkste trends in de branches waar zijn klanten zich in begeven.
“Op die manier willen we klanten meenemen in de richting die de voedings- en drankenmarkt op beweegt zodat ze klaar zijn voor de toekomst en gerichte maatregelen kunnen nemen daar waar nodig”, legt Verburg de gedachte achter het Trendrapport uit. Het resultaat van de inspanningen van Aptean is dus het 2025 Trendrapport. Dit jaar onderscheidt Aptean in het rapport vijf verschillende trends die allemaal met elkaar verweven zijn.
Verminderde klantvraag
Waar 2024 nog een jaar van groei was voor de voedingsindustrie, is er in 2025 sprake van een verminderde klantvraag die de grootste uitdaging vormt. “In 2024 zagen we een nadruk op groei. Groei in omzet, groei in marktaandeel, groei in portfolio. In 2025 zien we vooral bij middelgrote bedrijven een bepaalde mate van krapte. Sommige voedingsstoffen zijn aanzienlijk duurder geworden en personeelskosten zijn verder gestegen. Dat leidt tot een hogere kostprijs voor producten."
"Aan de andere kant komt de vraag in de knel doordat de consument steeds kritischer wordt op wat hij koopt. Het gaat niet alleen om kwaliteit van een product, maar ook om zaken als duurzaamheid en bewust kiezen voor bepaalde ingrediënten uit bijvoorbeeld gezondheidsoverwegingen. Dus de groei van bedrijven wordt aan twee kanten iets negatiever beïnvloed. De focus zit minder op groei en meer op het kostenaspect waardoor het accent verschuift van groei naar zo efficiënt mogelijk produceren. Dat betekent dat het hele productieproces tegen het licht gehouden moet worden: het machinepark, de inkoop, afzet, personeel.”
Intern proces stroomlijnen
De focus komt dus wat meer te liggen op de interne organisatie, zegt Verburg. “Hoe kun je processen optimaliseren, hoe kun je technologie inzetten om kosten te besparen? Dat soort vragen komen op. Het is zaak om met minder mensen je productiviteit te verhogen, je bewuster gaan afvragen waar je nog mensen voor nodig hebt en welke manuele processen wellicht geautomatiseerd kunnen worden. Mensen wil je inzetten daar waar ze effectief zijn.”
Een andere keuze is om met nieuwe systemen te gaan werken en afscheid te nemen van legacy-systemen in ruil voor meer vooruitstrevende technologie en een focus op digitale transformatie. “En dan is het ook nog eens belangrijk dat je data uit verschillende systemen met elkaar gaat verbinden zodat je precies kunt zien waar welke kosten zitten. Op die manier kun je doeltreffender gaan optimaliseren in de kosten.”
De beslissing om veel geld te investeren in nieuwe systemen blijft lastig, ziet Verburg. “Ik begrijp dat het moeilijk is om ergens in te investeren waarvan je niet precies weet wat het je gaat opleveren. Daar moet je je als bedrijf goed in verdiepen en er je businesscase op aanpassen, op alle niveaus, vanaf het management tot aan de werkvloer. Overal binnen de organisatie moet die urgentie gevoeld worden want bijvoorbeeld een migratie naar een cloud-applicatie heeft effect op een compleet bedrijf. Iedereen moet er dus achter staan en er moeten kartrekkers zijn die dit proces in gang zetten. En vooral het management heeft een belangrijke rol in dit traject, omdat het ook over change management gaat.”
AI verder uitgediept
Het toverwoord van 2024 was “Artificial Intelligence”. Meer dan een kwart (28 procent) gebruikt al AI en dat zal alleen maar gaan toenemen, denkt Verburg. “In 2025 zullen de mogelijkheden die AI biedt verder worden uitgediept en ook concreter toegepast worden binnen bedrijven. Zo’n 41 procent is daar nu al mee bezig ten opzichte van 24 procent in het afgelopen jaar."
"Ook hier is weer de onderliggende gedachte dat AI kosten kan laten dalen en bedrijven efficiënter laat produceren mits goed toegepast. Het verbinden van de juiste data speelt hier een belangrijke rol. Als dat goed gebeurt zal het effect van AI hoog zijn. Als je je basis op orde hebt, heeft AI de ruimte om maximaal effect te sorteren en zo kun je supply chain, je productieproces en mensen beter gaan inzetten. Zo kan je je winst vergroten zonder meer te gaan afzetten. Die ontwikkeling zien we al bij bedrijven die AI op de juiste manier inzetten.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Aptean.