Gesponsord

Communicatie over je product is een vak apart

Communicatie over je product is een vak apart
Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt voor meer transparantie.”

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

Normec Foodcare is op allerlei gebieden bezig met het borgen van de kwaliteit en veiligheid van levensmiddelen en wil daarin een betrouwbare partner zijn voor bedrijven. Nienke Faber heeft als operationeel manager bij Normec Label & Specifications dagelijks contact met retailers, producenten en handelaars.

“In de notendop inventariseert ons team van Labelling Specialisten of alle informatie die een bedrijf over hun product wil communiceren voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Dat kan om etiketten gaan, maar ook om teksten op websites, in magazines of reclamefolders.”

Ieder bedrijf wil natuurlijk zijn eigen unieke eigenschappen van een product belichten en kenbaar maken aan de consument, aldus Faber. “Of het nu gaat om kwaliteit, innovatieve functies of gezondheidsaspecten. Bedrijven willen zich onderscheiden van de concurrentie door hun unieke voordelen te benadrukken."

We kennen de uitdagingen die deze vragen met zich meebrengen en daar helpen wij bedrijven graag bij”

"De uitdaging ligt daarbij in het vinden van de juiste balans tussen creatief communiceren van deze meerwaarde en het naleven van nationale en Europese wet- en regelgeving. Ga je niet te ver? Voer je geen claims die je niet kunt waarmaken als bedrijf? Of claims die wettelijk niet akkoord zijn? Dat soort vragen komen wij dagelijks tegen. We kennen de uitdagingen die deze vragen met zich meebrengen en daar helpen wij bedrijven graag bij.”

Gezondheid

Terugblikkend op het afgelopen jaar ziet Faber verschillende trends in de manier waarop producten aan de consument worden gepresenteerd. “Allereerst zien we veel vrijwillige claims, zoals Nutri-Score, alsook claims over de samenstelling van een product en marketingteksten. Begin 2024 werd de berekening van de Nutri-Score aangepast, wat producenten en retailers dwong om hun scores bij te stellen en daarop te anticiperen. Nog steeds zien we regelmatig wijzigingen in hoe de Nutri-Score juist moet worden berekend, dus het is voor ons ontzettend belangrijk om bij te blijven met deze ontwikkelingen.”

Ook op het gebied van allergenen gebeurt er op het moment erg veel, vervolgt Faber. “Sinds het bekend is dat er een nieuw allergenenbeleid is, zijn bedrijven druk bezig met het aanpassen van hun allergenenmanagement en kruisbesmettingsvermeldingen om te voldoen aan de nieuwe regels.” Ook dit brengt genoeg uitdagingen met zich mee.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”
Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt voor meer transparantie.”

Verder ziet Faber een groei in claims over de samenstelling van producten en marketingteksten. “Consumenten lijken steeds meer waarde te hechten aan de look & feel van een product. “Voedingsclaims zoals ‘high protein’ en ‘zonder toegevoegde suikers’ op de voorzijde van producten trekken de aandacht van de consument. Ook marketingteksten zoals ‘lekker voor tussendoor’ en ‘ideaal als ontbijt’ spreken de consument direct aan. Een gezonde leefstijl blijft belangrijk en deze communicatie biedt gemak voor de consument in het maken van keuzes, maar dan moeten de claims wel volledig kloppen. Deze trend zal zich ook in 2025 verder doorzetten.”

Duurzaamheid

Een tweede gebied waarop Faber trends ziet, is duurzaamheid. “Duurzaamheid is een breed en zeker geen nieuw thema, maar de discussie erover zal ook komend jaar voortduren. Waar sta je als bedrijf? Doe je wel genoeg op het gebied van duurzaamheid? Een vraag die we vaak tegenkomen: welke duurzaamheidsclaims mogen wel en welke niet aan de consument gecommuniceerd worden? De huidige eisen voor het plaatsen van deze claims zijn vrij complex en aankomende wetgeving gaat dat zeker niet gemakkelijker maken. Het zou ontzettend zonde zijn als bedrijven hierdoor geen claims meer durven maken over hun ambities op dit gebied. Wij vinden het daarom belangrijk dat we ook hierin kunnen begeleiden.”

Het zou ontzettend zonde zijn als bedrijven hierdoor geen claims meer durven maken over hun ambities op dit gebied”

Ook op het gebied van duurzaamheid geldt dat het belangrijk is om het product zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de verwachtingen en voorkeuren van de consument. “Dit kan bijvoorbeeld door de verpakking duurzamer te maken door minder materiaal te gebruiken en dat op een concrete en eerlijke manier naar de consument te communiceren.” Wat betreft verpakkingen ziet Faber ook dat goede administratie van de materialen steeds belangrijker wordt. “Dat helpt bedrijven intern om de zaken qua wet- en regelgeving beter op orde te hebben en hier gemakkelijker op te kunnen rapporteren wanneer nodig. Ook dit zal in 2025 belangrijker worden.”

Transparantie

Faber merkt op dat consumenten steeds meer transparantie verwachten over hun aankopen. Waar komt mijn product vandaan? Welke weg hebben de ingrediënten afgelegd? Is mijn aankoop wel verantwoord? Dit gaat hand in hand met het onderwerp herkomstetikettering. “Staat er op een etiket dat het Belgische bonbons betreft, hoeft dat nog niet te betekenen dat de bonbons ook daadwerkelijk in België geproduceerd worden. Het blijft als consument dus zaak om goed te lezen wat er op het etiket staat. Want die bonbons kunnen zomaar ergens anders vandaan komen. Die informatie moet je als producent wel op het etiket zetten, want anders misleid je de consument.’’

“Nieuwe regelgeving, zoals de verplichting van het vermelden van land van oorsprong voor onder andere gesneden onbewerkte groenten en fruit, zorgt automatisch voor meer transparantie. Dat maakt het voor ons ook makkelijker om hierin te adviseren. ”

Innovaties

Faber constateert dat er steeds meer innovaties zijn in producten waarover gecommuniceerd wordt. “Neem bijvoorbeeld hybride producten, die deels uit dierlijke ingrediënten bestaan en deels uit plantaardige eiwitbronnen. Hoe ga je dit in de markt zetten? Welke eigenschappen ga je belichten en op welke manier? Terugdenkend aan eerdere discussies over benamingen van plantaardige producten kan ook hier discussie ontstaan over benamingen. De receptuur wordt bewust aangepast, zodat de meerwaarde ervan gecommuniceerd kan worden. Dit kan betrekking hebben op verschillende aspecten, zoals smaak, milieuwinst, verkoopprijs of houdbaarheid. Ongeacht de strekking moeten claims altijd goed onderbouwd worden.”

Recyclelogo’s

Tot slot wijst Faber op de ontwikkelingen rondom recyclelogo’s. “Dit is in Nederland al een uitdaging, laat staan op internationaal niveau. Het is lastig om consumenten per land goed te informeren over de betekenis van een recyclelogo. Elk land heeft zijn eigen inzamelingsystemen en specifieke logo’s. Sommige landen hanteren striktere scheidingsregels dan andere en iedereen heeft zijn eigen logo’s en instructies, waardoor het ingewikkeld wordt om deze instructie op de juiste plek op de juiste manier op te volgen. We voorzien in het nieuwe jaar weinig vooruitgang op dit vlak. Het is en blijft lastig om dit op landelijk, maar zeker op Europees gebied recht te trekken.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Normec Foodcare.

Beeld: Shutterstock
Misleiding

Misleiding voorkomen? Dit is de rol van de 'gemiddelde consument' in...

Voedselproducenten moeten rekening houden met de manier waarop de gemiddelde consument naar producten kijkt. Is de vormgeving van de nieuwe productlijn niet misleidend? Begrijpt de consument de voedingsclaim? En hoe kijkt de consument naar de etiketten op producten? Maar wie is de 'gemiddelde consument' precies? In dit artikel meer hierover.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
NVWA

Voor abonnees Handboek aroma's: 4 tips van de NVWA

Eind vorig jaar publiceerde de NVWA het nieuwe Handboek aroma's in levensmiddelen. Hierin staat meer informatie over de wetgeving rondom aroma's. In het handboek geeft de NVWA 4 tips over aroma's. In dit artikel de 4 tips op een rij.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Vleesbenamingen op Franse vegetarische producten toch toegestaan in...

Bedrijven in Frankrijk mogen doorgaan met het verkopen van vegetarische producten onder etiketten met daarop termen als steak, worst en filet. Dat heeft de hoogste bestuursrechter in dat land bepaald.

Dual Benelux biedt verzekeringsoplossingen om de financiële verliezen van bedrijven in diverse sectoren, waaronder productterugroepingen, te dekken.Gesponsord
Gesponsord
Terugroepacties

Gesponsord Het perfecte recept voor risicobeperking in een complexe...

Wereldwijde voedseltoeleveringsketens zitten vol verborgen kwetsbaarheden. Eén besmettingsincident of een verplichte terugroepactie kan al genoeg zijn om de bedrijfsvoering te verstoren en de reputatie te schaden waar bedrijven zo hard aan werken. En hoewel preventieve maatregelen zoals industriestandaarden en regelmatige audits kunnen helpen, gaat het toch nog vaak mis.

Beeld: Shutterstock
NVWA

Hoe gaan QA'ers en R&D'ers om met wetgeving dilemma's? 11 ervaringen...

Zowel productontwikkelaars als kwaliteitsmanagers hebben dagelijks te maken met wetgeving. Geen product komt op de markt zonder dat het voldoet aan wetgeving. VMT sprak afgelopen jaar met 7 QA'ers en 6 R&D'ers over de bottlenecks waar zij tegenaan lopen in wetgeving en de tips die zij hebben voor vakgenoten. In dit artikel alle 11 de ervaringen op een rij.

Gesponsord
Gesponsord
Voedselveiligheid & Kwaliteit

Gesponsord Snel, betrouwbaar en effectief: microbiële controle met MALDI-TOF MS

In een industrie waar voedselveiligheid en productkwaliteit essentieel zijn, biedt Lavetan, lid van de GBA Group website, een geavanceerde oplossing: MALDI-TOF MS (Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionization Time-of-Flight Mass Spectrometry). Deze techniek vervangt klassieke bevestigingstests voor bacteriële pathogenen en stelt bedrijven in staat om snelle, betrouwbare identificatie van micro-organismen uit te voeren, wat hen helpt om de strenge normen van voedselveiligheid te handhaven.

Voor abonnees
Voor abonnees
Trends 2025

Voor abonnees VMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?

Welke trends zijn er in de voedingsindustrie in 2025? In dit laatste nummer van 2024 geven deskundigen hun visie.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.