Zaken in een bedrijf of daarbuiten veranderen voortdurend. Een team op site, dat als het ware mee kan ademen met de behoeften van een bedrijf, is dan bijzonder effectief. Site support, ofwel een vast team bij de klant op locatie, lost verschillende problemen op, zo denkt Aart-Jan Smit.
“Je krijgt een team dat jouw bedrijf leert kennen. Dat is belangrijk, het leren kennen van de cultuur en standaarden binnen een organisatie. Verder lost site support het tekort aan vooral technisch geschoold personeel op bij klanten. Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren. En vasthouden als er even geen specifiek project voor is. Op den duur is het zelfs mogelijk dat een klant een portfolioteam in huis haalt dat gaat sturen op KPI’s om te zorgen dat ons dienstenaanbod meebeweegt met de vraag van de klant."
"Neemt het werk af, dan schalen wij het team ook af. Als dat proces goed loopt kan het een klant veel geld schelen, zeker ook omdat de specialisten die zij inhuren via ons niet op hun loonlijst staan. Het is dan wel nodig dat er ruim van tevoren wordt aangegeven hoeveel werk er de komende tijd ligt zodat wij daarop kunnen inspelen.”
Trends
Smit en zijn collega Wouter van Gerwen zien verschillende trends in de foodsector die deze nieuwe stap van Bilfinger Engineering onderbouwen. Van Gerwen: “Site support is er om aan veranderende situaties het hoofd te bieden. Zo heeft de foodsector bijvoorbeeld steeds meer te maken met stijgend waterverbruik door onder andere fermentatieprocessen, zoals bij producenten van vlees- en zuivelververvangers. Dit terwijl er een verplichting ligt vanuit de overheid om juist het waterverbruik met 20% te verminderen voor 2030."
"De waterkwaliteit op peil houden wordt tegelijkertijd steeds moeilijker, onder andere door microplastics, PFAS of medicijnresten. Om kosten te besparen door minder te gaan lozen, hergebruiken bedrijven hun water vaker. Het afvalproduct mag echter steeds minder geloosd worden op het riool. Om aan deze vragen te voldoen laten we onze waterafdeling sterk groeien.”
Bilfinger Engineering kan ook een helpende hand bieden bij de ontwikkeling waarin steeds meer bedrijven op bedrijventerreinen gaan samenwerken in hun energiehuishouding, zegt Smit. “Het delen van utiliteit en het uitwisselen van restproducten zoals warmte horen daarbij. Door bijvoorbeeld de juiste bedrijven bij elkaar te zetten op zo’n terrein, kunnen wij kijken wat ze op de meest effectieve manier voor elkaar kunnen betekenen.”
Innovatie
De wereld is in beweging, er komen steeds meer eisen met betrekking tot het milieu en duurzaamheid. Wet- en regelgeving veranderen daarbij ook in een razend tempo. Dit vraagt snelheid en innoverend vermogen. “Zo word je ineens een heel innovatief bedrijf. Dat betekent dat er veel handelingssnelheid in het proces van omschakeling zit. Je moet telkens reageren op zaken die veranderen, waardoor er gemakkelijker dingen over het hoofd worden gezien die achteraf belangrijk blijken.”
Smit: “Innovatie is daarbij in toenemende mate van belang bij bestaande processen in een bestaande en draaiende fabriek. Zo zijn veel bedrijven hun warmtenet aan het aanpassen en zijn bezig met elektrificatie van de site. Aanpassingen moeten de huidige productie zo min mogelijk verstoren.”
Engineering van het onbekende
De combinatie van innovatie en veranderende externe factoren vraagt om een aanpak die maximaal aanpassingsvermogen heeft op tegenvallende uitkomsten van tests of externe veranderingen in bijvoorbeeld energieprijzen of regelgeving. Van Gerwen: “Om onze engineers daarop voor te bereiden is dit een belangrijk trainingsonderdeel in onze centrale onboarding voor nieuwe collega’s. We nodigen een start-up uit om een casus in te brengen waarin we de overgang van “proof of concept” uitwerken naar commerciële productie."
"Ook trainen we modulair denken, zodat er onderscheid is tussen traditionele en innovatieve delen. Dit brengt de aandacht naar de innovaties voor het aanpassen van de manier van werken. Belangrijk hierbij is dat alle relevante partijen en afdelingen betrokken worden en ook blijven indien er iets wijzigt. Dit vraagt om vooraf een risico-inventarisatie te doen naar waar een wijziging de meeste invloed op de financiële haalbaarheid veroorzaakt. Het doel van de aanpak is om wendbaar te worden en weerbaar tegen externe factoren, ook nog na oplevering van de installatie.”
Weerbaarheid tegen veranderingen
Zo zijn we weer terug bij de gedachte achter site support. “Een eigen engineering-afdeling is altijd te klein of te groot. Op het moment dat wij een site-supportteam hebben dat kan mee ademen met een bedrijf, lost dat veel uitdagingen op en bespaart het uiteindelijk kosten. We proberen daarmee mee te bewegen met de vraag naar technische specialisten en engineers uit verschillende disciplines. Als de komende hoeveelheid werk goed gecommuniceerd wordt, kunnen wij de grootte van het team hierop aanpassen en ben je efficiënter vergeleken met eigen personeel of detacheringscontracten”, besluit Van Gerwen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Bilfinger Tebodin.