'We hebben een applicatie gebouwd voor het proces bij terugroepactie producten'

'We hebben een applicatie gebouwd voor het proces bij terugroepactie producten'
Maaike Stoops, general manager van de vestiging van LINKIT in Zuid-Afrika: 'Deze middag is juist een moment om te connecten met mensen uit andere organisaties die voor dezelfde uitdagingen in verandering staan.'

Hoe bepaal je als IT-leider je koers in een wereld van razendsnelle technologische ontwikkelingen die wendbaarheid vereisen? Op 3 oktober organiseert LINKIT in Herwijnen het evenement Navigate the Change. Het is een middag met verdieping op verandering en wendbaarheid, met topsprekers als Volkert Paap (VP Tech & Innovatie KLM), Anneke Keller (CTO PostNL), Bart Leemans (Algemeen directeur Service2fruit) en Rik de Weerd (Consultant in E.A. & Executive Leadership).

‘LINKIT startte oorspronkelijk als detacheerder, maar is inmiddels uitgebreid met IT-projectdiensten en aanvullende dienstverlening’, vertelt Maaike Stoops, general manager van de vestiging van LINKIT in Zuid-Afrika. ‘Soms kleinere projecten, maar meestal gaat het om volledige IT-structuren, waarbij we alle aspecten van het traject voor onze klanten verzorgen. We helpen bedrijven met onze kennis en expertise om bij te blijven met de snel veranderende IT-wereld.’

Breed portfolio

LINKIT werkt voor een breed portfolio klanten, ook overheid, en ook grote bedrijven in de Benelux, als ASML, KLM, Jumbo en de financiële sector. ‘Het gaat om organisaties die een grotere IT-ambitie hebben dan ze zelf kunnen invullen. Vanuit onze vestiging in Zuid-Afrika werken we ook vooral voor de klanten in Europa, maar hier hebben we meer beschikking over de juiste arbeidskrachten, waar er in Europa veel gehunt wordt op goede IT-specialisten. Van hieruit kunnen we de juiste flexibiliteit bieden met goed talent en ook tegen goede tarieven.’

Het gaat om organisaties die een grotere IT-ambitie hebben dan ze zelf kunnen invullen”

De 1800 IT-professionals ontzorgen klanten op diverse gebieden zoals modernisatie van IT-toepassingen, het automatiseren van bedrijfsprocessen of door het bieden van extra executiekracht in IT-projecten. Zo’n driehonderd medewerkers van LINKIT in kantoren in Nederland, Duitsland, Zuid-Afrika en de VS en een grote poule van freelancers en professionals van partner-organisaties maken dit mogelijk. LINKIT is daarmee een sterke schakel tussen een ecosysteem van IT-professionals en haar klanten.

Productie en voedselveiligheid

Stoops: ‘Bij grote organisaties is er vaak de behoefte aan extra IT-professionals. Een bedrijf als KLM heeft zelf een grote, geoliede IT-machine en heeft vaak mensen nodig om daarin gaten op te vullen. Terwijl iets kleinere organisaties, mkb+, vaak niet de kennis en expertise in huis hebben om zelf een IT-project op te starten en uit te voeren. Dat zie je wat vaker in retail en manufacturing, maar soms ook bij de overheid.

‘In levensmiddelenproductie zijn er processen die zeer risicovol zijn. Zo hebben we een applicatie gebouwd voor het proces bij een terugroepactie van producten. Niet iedereen stond initieel open voor de verandering. Want er was al een proces voor en dat liep toch altijd goed, dus waarom zouden we het veranderen? Terwijl we uiteindelijk een systeem hebben ingericht dat veel sneller, beter en veiliger was. Daarmee werden kosten bespaard en risico's in het proces verminderd.

‘Producenten hebben te maken met complexe ketens voordat ze hun product aan de retail uitleveren. Al die voorgaande stappen moeten met een IT-structuur worden begeleid, om je voedselveiligheid te kunnen garanderen en te weten wat er in je producten, maar ook in je verpakkingen zit. Ook op het gebied van duurzaamheid moet je steeds duidelijker kunnen rapporteren over je verpakkingsmaterialen.’

Stoops: ‘Ook voor IT-verantwoordelijken bij levensmiddelenproducenten is dit evenement van belang. Dit zijn het vaak kleinere organisaties, met een sterke focus op hun producten. Maar de uitdagingen van een concern als KLM gelden ook in voedselproductie. Zoals bijvoorbeeld veiligheid en beschikbaarheid, maar ook omgaan met veranderende wet- en regelgeving. En deze middag is juist een moment om te connecten met mensen uit andere organisaties die voor dezelfde uitdagingen in verandering staan. Je kunt niet alleen leren van de sprekers, maar ook kennis delen en ervaringen opdoen van de andere bezoekers. Of neem een collega mee om gelijk te kunnen sparren over de toepassing voor jullie.’

Topsprekers

Het is een middag met verdieping op verandering en wendbaarheid, met topsprekers als Volkert Paap (VP Tech & Innovatie KLM), Anneke Keller (CTO PostNL), Bart Leemans (Algemeen directeur Service2fruit) en Rik de Weerd (Consultant in E.A. & Executive Leadership).

‘Het past allemaal in één middag en het zijn inspirerende sessies. KLM gaat bijvoorbeeld praten over hun noodzakelijke wendbaarheid tijdens de coronacrisis. Dat heeft enorme uitdagingen opgeleverd in de supply chain. Van zo’n use-case kunnen de aanwezigen die middag enorm veel leren, in hoe mens, techniek en bedrijfsvoering daarin samenkomen.’

Dit artikel is gesponsord door LINKIT.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Linda van Hooft en Kevin Frencken van Sonac: “Nieuwe technieken maken nevenstromen nog waardevoller én duurzamer.”

Dierlijke bijproducten maken sector duurzamer

Zo'n 60 procent van een geslacht rund, een varken of een kip wordt als vlees aangemerkt. Uit oogpunt van duurzaamheid en circulariteit is het cruciaal dat de overige 40 procent zo hoogwaardig mogelijk wordt verwerkt, bij voorkeur in voedingsmiddelen. Zo dragen producenten van dierlijke eiwitten en vetten bij aan de verduurzaming van de voedingssector.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.