Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder oogkleppen op

Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder oogkleppen op
Credit: Lidian van Megen

"We weten niet precies waar we naar op zoek zijn. Kunstenaars, chefs en productontwikkelaars gaan samen op ontdekkingsreis: innoveren zonder oogkleppen op." Dit zegt Samuel Levie over de Low Food Labs. Hij is mede-oprichter van de stichting Low Food en keynote-spreker op het Food Future Event.

Samuel Levie is chef, foodproducent en ondernemer. Hij zal op het Food Future Event op 3 oktober de afsluitende keynote verzorgen.

Levie is mede-oprichter van de stichting Low Food, een stichting die de Nederlandse gastronomie duurzamer wil maken. Onderdeel daarvan zijn de Low Food Labs waar ze samen Flevo Campus culinaire en agrarische kennis combineren met productontwikkeling. Ze focussen op drie thema’s: eiwittransitie, biodiversiteit en voedselverspilling tegengaan.

Innoveren om te innoveren

Levie over de stichting Low Food: “We gooien veel eten weg. Eten te veel dierlijke eiwitten en benutten absoluut niet het botanische potentieel dat Nederland ons biedt. De verbetermogelijkheden zijn dus legio! En tegelijkertijd gaat innovatie vaak langs weinig innovatieve paden. Met Low Food gooien we dit helemaal op z'n kop. We innoveren om het innoveren en geloven dat daar bijzondere casussen uit komen die in de toekomst ook commercieel of maatschappelijke impact maken.” 

Innovatie gaat vaak langs weinig innovatieve paden, met Low Food gooien we dit op z'n kop”

Hybride hotdog

Levie weet wat het is om een product te ontwikkelen waarvan het eindproduct al vaststaat. Dat doet hij met zijn eigen bedrijf. Worstenmakerij Brandt&Levie bestaat meer dan 10 jaar. Hoe blijft hij nieuwe producten ontwikkelen al die jaren? Ze waren er vroeg bij met een hybride worst.

Levie: “Vroeger was innoveren vrijblijvender. We maakten wat we leuk of lekker vonden. Nu zijn er veel meer kaders. Een product moet een doel dienen. We hebben iets nodig zoals een vegan worst dus dan gaan we aan de slag. En dan moet er ook een bepaalde omzet gemaakt kunnen worden. We weten dat we met een bloedworst hotdog niet onze slagerij aan het werk houden, dus dat soort projecten zijn we tegenwoordig niet meer mee bezig. De hybride hotdog is een leuk voorbeeld van een project wat succesvol is. We wisten dat grote instanties zich committeren aan de eiwittransitie. Als wij dan met een knetterlekkere hotdog komen die 40% minder vlees bevat dan heb je en een gaaf product en ook nog iets innovatiefs en lekkers.” 

Vroeger was innoveren vrijblijvender, nu zijn er veel meer kaders”

Nog steeds chef

Hoe brengt Levie de vrijheid die hij had als chef in de productontwikkeling bij Brandt&Levie? “Ik zie mezelf nog altijd als chef. En een deel van de vrijheid kunnen we kwijt in de worst en tegelijkertijd doe ik 10 andere dingen waar ik inspiratie in kwijt kan die niet in een worst past.” 

Keynote over innoveren

Wat betekent het om te innoveren zonder eindproduct in gedachten? Levie zal tijdens zijn keynote lessen over innovatie delen uit de Low Food Labs waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Bekijk het hele programma van het Food Future Event

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor...

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving...

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

Belgische recalls en waarschuwingen januari: blauwe bessen besmet met hepatitis A

Belgische recalls en waarschuwingen januari: blauwe bessen besmet met...

Dit zijn Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen voor januari. Laatste wapenfeiten: blauwe bessen besmet met hepatitis A, verkeerde vervaldatum Hollandse maatjesharing en verkeerde vervaldatum maatjesharing.

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's, Caffo introduceert salmiaklikeur met natuurlijke ingrediënten en Nescafé Espresso Concentrate.

Beeld: Shutterstock

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet altijd willen horen'

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet...

VISIE OP WETGEVING - Kwaliteitsmanagers en productontwikkelaars ervaren wetgeving anders. Waar de kwaliteitsmanager moet waken dat wetten worden nageleefd, ervaart een R&D'er wetgeving soms als belemmering. VMT ging in gesprek met Jilles Littel (senior productontwikkelaar) en Annemiek de Vries (QA adviseur) van Dr. Oetker over de bottlenecks waar zij tegenaan lopen op gebied van wetgeving. Dit is het elfde artikel in een serie.

Nieuw subtype Cryptosporidium veroorzaakt uitbraak met boerenkool als bron

Nieuw subtype Cryptosporidium veroorzaakt uitbraak met boerenkool als...

In december 2023 werd Zweden getroffen door een uitbraak van cryptosporidiose, een infectie veroorzaakt door de parasiet Cryptosporidium. Onderzoek wees uit dat de uitbraak terug te leiden was naar gemengde boerenkoolsalades uit saladebars in supermarkten. De infectie werd veroorzaakt door een nieuw subtype van Cryptosporidium parvum, dat gepaard ging met een hogere frequentie van koorts en braken.

Het oeroude worstenbroodje, maar dan Halal gecertificeerd

Het oeroude worstenbroodje, maar dan Halal gecertificeerd

Halal is aan een stevige opmars bezig. Steeds meer retailers en producenten duiken in dit lucratieve gat in de markt. Daarmee gaat ook Halal-certificering een grotere rol spelen. Kadir Ahmed van Kadir's en Miran Ismael van het European Certification Centre for Halal praten ons bij over wat er allemaal bij komt kijken.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.