Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Tinka Alaerds van Normec Foodcare en Sophie Tullemans van Brightlands Novabite houden op het Food Future Event op 3 oktober een workshop hoe een winnend foodconcept in de schappen te krijgen.

Te hip of niet onderscheidend genoeg

De vraag is waar gaat het mis? Alaerds legt uit: “Het is balanceren tussen weten wat belangrijk voor jouw doelgroep en opvallen op het schap. Als je bijvoorbeeld een nieuwe pindakaas hebt ontwikkeld, wil je dat zich onderscheidt van de tientallen andere potten pindakaas. Is het concept te hip of wijkt het te veel af van de anderen dan snapt de consument het ook niet.”

Leuk idee niet voldoende

Voor een niche produceren is lastig, zeggen Alaerds en Tullemans. Ze zien dat bij startups: “Ze hebben een leuk product ontwikkeld dat het goed doet in de randstad. Willen ze uitbreiden en overschakelen naar de retail – naar massaproductie - is een heel andere tak van sport. Vaak zien we leuke, hippe nieuwe producten belanden in de 2-eurobak in de supermarkt. Een leuk idee alleen is niet voldoen om mee te draaien op het zeer concurrerend supermarktlandschap.”

 Tullemans ziet ook dat startups vaak heel overtuigd zijn van hun eigen product en pas daarna kijken naar de doelgroep. “Die zit vaak niet te wachten om dat product vaker te kopen.”

Consumenten willen niet persé genot en gezond combineren”

Gezond en duurzaamheid lastig te vertalen

Gezondheid en duurzaamheid is lastig te vertalen naar de consument. Zo klaagden consumenten als snackfabrikanten bijvoorbeeld chips met een Nutri-Score B ontwikkelden. Alaerds: “Ze vonden de smaak achteruitgaan. Consumenten willen niet persé genot en gezond combineren.”

Soms is het beter om duurzaamheid niet te communiceren. Alaerds: “Bijvoorbeeld met hybride producten. Als je 20% van het vlees vervangt door een plantaardige bron, moet je het uiteraard melden op de ingrediëntenlijst, maar het hoeft niet groot voor op de verpakking. Dit is natuurlijk afhankelijk van wie je wil bereiken. Soms werkt het wel positief.”

Doelgroep voor elke productontwikkelaar belangrijk

Ook productontwikkelaars bij grote bedrijven moeten net als startups goed nadenken over de doelgroep die ze willen bereiken met hun innovatie.

Alaerds noemt het voorbeeld van Coca-cola Life: een variant met 30% minder suiker door de toevoeging van stevia. De fles had een groen label. Het product is weer van de markt omdat het lastig voor de consument was om te begrijpen. Ze wilden de gezondheidsbewuste consument bereiken maar toen ze natuurlijk niet mochten claimen, werd het lastig.

Consumentvertrouwen

Een ander heikel punt: consumenten wantrouwen de foodindustrie. Alaerds: “Dat vertrouwen terugwinnen, is bijna nog belangrijker dan gezondheid en duurzaamheid verkopen. Consumenten worden doodgegooid met logo’s, ze horen over krimpflatie. En programma’s als Keuringsdienst van Waarde maken het vertrouwen in de voedingsmiddelenindustrie er niet beter op.”

Foodbedrijven moeten zeker nadenken over de ontwikkeling van gezonde en duurzame producten, zeker omdat de retail dat vraagt, maar volgens Alaerds en Tullemans heeft de overheid ook eens sterk sturende rol. “Nu ligt veel verantwoordelijkheid bij de consument, maar die heeft vaak de kennis niet. Er is een overkill aan informatie over gezondheid en duurzaamheid voor de consument.”

Bedrijven moeten duurzaamheid gewoon doen en er niet te veel over communiceren”

Tullemans voert bij Brightlands NovaBite veel consumentenonderzoek uit. “Ik hoor redelijk vaak van consumenten dat ze denken dat de voedingsmiddelenindustrie iets erin stopt maar niet op de verpakking plaatsen. Dat is flink wantrouwen.”

Soms lijkt het wel hoe meer bedrijven communiceren over duurzaamheid en gezondheid hoe meer consumenten afhaken. Tullemans: “Bedrijven moeten duurzaamheid gewoon doen en er niet te veel over communiceren. En controleer vooraf via consumentenonderzoek of de doelgroep op jouw innovatie zit te wachten. Dat ga je in ieder geval onderbouwd de schappen in.”

Food Future Event

Over dit en veel meer zullen Tinka Alaerds en Sophie Tullemans aan de hand van verschillende casestudies de workshop geven: Een winnend concept in de schappen, hoe doe je dat?

Bekijk het hele programma

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's, Caffo introduceert salmiaklikeur met natuurlijke ingrediënten en Nescafé Espresso Concentrate.

Beeld: Shutterstock

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

Beeld: Suckers

Startup bouwt fabriek voor suikervrije, plasticvrije lolly: 'We...

STARTUP BELICHT - Waarom moeten lolly's op festivals zo vervuilend zijn? Dat vroeg Laura Melenhorst, oprichter van Suckers, zich af. De startup werkt momenteel hard aan het opzetten en inrichten van een eigen fabriek in Nieuwegein. Daar gaat de startup suikervrije lolly's met een eetbaar stokje maken, verpakt in een 100% plasticvrije verpakking. VMT sprak met Melenhorst: "We willen een revolutie starten naar meer plezier op een duurzame manier."

Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht. (Foto: Koos Groenewold)

Food Law Event gemist: is Europese wetgeving rem voor...

Europese wetgeving vormt soms een obstakel of vertragende factor voor de voedseltransitie. Velen zeggen ook wel dat Europese wetgeving een rem vormt voor innovatie in de voedingsindustrie. Een lezing van Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.