Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Als bedrijven in de voedings- en drankenindustrie de grote duurzaamheidsuitdagingen zoals energie- en afvalreductie het hoofd willen bieden en ook hun rapportages over footprint op orde willen krijgen, is een verregaande digitalisering en het gebruik van AI onontbeerlijk. Ook bij andere regelgeving rondom gezondheid en transparantie ontkomen foodproducenten daar niet aan. Dit staat te lezen in een nieuw visierapport van Aptean vol experts. Ontdek daarin onder meer hoe een bedrijf zoals Brouwerij Frontaal met AI de ecologische voetafdruk verkleint.

Innovatie is hierbij een constante drijvende kracht. Van alternatieve eiwitbronnen en 3D-geprint voedsel tot premiumisering om competitief te blijven; voedsel- en drankenbedrijven verleggen de grenzen voortdurend in de zoektocht naar meer duurzame en voedzame opties. Bovendien groeit het besef dat duurzaamheid niet alleen een ethische verplichting is, maar ook een bron van concurrentievoordeel in een steeds veeleisendere markt.

Hoe ver zijn Food & Beverage bedrijven met hun digitale transformatie in relatie tot verduurzaming? Wat doen zij daadwerkelijk om duurzamer te produceren? En welke obstakels komen zij onderweg tegen? In hun nieuwste Visierapport zoekt Aptean naar de antwoorden.

In gesprek met acht professionals en specialisten

Aptean ging in gesprek met moderne Food & Beverage bedrijven om te achterhalen hoe ver ze zijn met hun digitale transformatie in relatie tot verduurzaming. Wat doen zij daadwerkelijk om duurzamer te produceren? Ook spraken we over verschillende trends en ontwikkelingen met gesprekspartners van onder andere Microsoft en Rabobank.

Tevens zijn zij overdag bijna energieneutraal en bovendien zero-waste”

Neem bijvoorbeeld Brouwerij Frontaal. De focus van dit bedrijf ligt op het stroomlijnen van hun processen. De hele brouwerij is dan ook geautomatiseerd. En door te innoveren, zorgen ze dat ze altijd voorop blijven lopen. Tevens zijn zij overdag bijna energieneutraal en bovendien zero-waste. Zij werken samen met partijen die organische en niet-organische materialen voor hen recyclen. In het Visierapport lees je het hele verhaal van CEO Roel Buckens.

De Kracht van AI in de F&B Sector

Maar ook Kristiaan Glorie, Directeur van Erasmus Q-Intelligence deelt interessante inzichten over hoe je als Food & Beverage bedrijf een positieve impact maakt met behulp van AI. Erasmus Q-Intelligence, onderdeel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, richt zich op het vermarkten van advanced analytics en AI. F&B bedrijven moeten rapporteren over hun footprint, en daar is AI bij uitstek een instrument dat kan helpen te meten en vooruit te kijken.

Rabobank: Transparantie en duurzaamheid als voorwaarde

Marcel Lambregts van Rabobank benadrukt hoe belangrijk duurzaamheid en transparantie zijn in de Food & Beverage sector. Een belangrijke trend is gezondheid, maar vooral transparantie. Ook ten aanzien van de CSRD-richtlijnen. Daarin speelt digitalisering een onmisbare rol. Dat bespraken we tijdens een rondetafelsessie met Marcel Lambregts en Joris Kolff van Aptean. Bekijk hier de sessie.

De rol van Aptean in Digitale Transformatie

In Aptean’s nieuwste Visierapport deelt Joris Kolff tot slot waarom een moderniseringsslag en een langetermijnvisie noodzakelijk zijn, en hoe digitalisering uiteindelijk in het duurzaamheidsplaatje past.

Digitalisering helpt bedrijven duurzaamheidsdoelen te bereiken, productie te verbeteren en kostenefficiëntie te stimuleren”

De bevindingen zijn helder, ongeacht in welke fase van digitale transformatie je organisatie momenteel zit. Digitale transformatie vormt de ruggengraat van een ingrijpende transformatie in de Food & Beverage industrie. Digitalisering helpt bedrijven duurzaamheidsdoelen te bereiken, productie te verbeteren en kostenefficiëntie te stimuleren. Aptean helpt bedrijven in deze dynamische markt met branchespecifieke cloud oplossingen, zoals ERP, OEE, EAM, MES/WMS, PLM, TMS en BI om aan de veranderende behoeften van klanten te voldoen.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Linda van Hooft en Kevin Frencken van Sonac: “Nieuwe technieken maken nevenstromen nog waardevoller én duurzamer.”

Dierlijke bijproducten maken sector duurzamer

Zo'n 60 procent van een geslacht rund, een varken of een kip wordt als vlees aangemerkt. Uit oogpunt van duurzaamheid en circulariteit is het cruciaal dat de overige 40 procent zo hoogwaardig mogelijk wordt verwerkt, bij voorkeur in voedingsmiddelen. Zo dragen producenten van dierlijke eiwitten en vetten bij aan de verduurzaming van de voedingssector.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.