Hoe binden smaakmoleculen aan plantaardige eiwitten? IFF, Unilever en WUR zoeken het uit

Hoe binden smaakmoleculen aan plantaardige eiwitten? IFF, Unilever en WUR zoeken het uit

Plantaardige eiwitten geven vaak een ongewenste bijsmaak aan plantaardige vleesvervangers. Maskeren is de meest gebruikte aanpak, maar dit kan volgens IFF leiden tot ongewenste smaken. Daarom starten ze een diepgaand onderzoek.

Hoe binden smaakstoffen aan plantaardige eiwitten? Dat willen IFF, Unilever en Wageningen University and Research weten. Het doel is om nieuwe smaakstrategieën te bedenken om de eetervaring van plantaardige vleesvervangers te verbeteren.

Eiwit-smaakinteractie

IFF heeft veel kennis van eiwitzuivering en natuurlijke smaakstoffen. Met dit project zijn ze op zoek naar smaakcombinaties die de beste eetervaring opleveren. “We willen de eiwit-smaakinteracties ontrafelen, onderzoeken waarom er smaakverlies optreedt en het algehele smaakprofiel verbeteren,” zegt Neil Da Costa, hoofdonderzoeker bij IFF.

Behoefte consument

Unilever zorgt ervoor dat het onderzoek zich blijft richten op de voorkeuren van de consument. “Meer plantaardig eten is belangrijk voor onze gezondheid en onze planeet,” zegt Manfred Aben, hoofd van wetenschap en technologie Nutrition& Icecream bij Unilever. “Technologie is de sleutel om plantaardige producten te maken die even goed smaken als vlees maar een lagere milieufootprint hebben. We willen dat onze producten aansluiten bij de behoefte van de consument. Daar zal dit onderzoek – begrijpen hoe smaakstoffen werken in vleesvervangers - bij helpen.”

Praktische kennis

Wageningen University&Research draagt bij door geavanceerde analytische methodes te gebruiken om na te gaan hoe eiwitten en smaakstoffen op elkaar reageren. Hans-Gerd Janssen, deeltijdsprofessor bij de vakgroep Organische Chemie van Wageningen University&Research en wetenschapper bij Unilever: “Door samen te werken kunnen we de kennis van de universiteit omzetten in praktische kennis. En de bedrijven brengen ons ervaringen uit de praktijk.”

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Texelse brouwerij

Zo zet de Texelse brouwerij in op lokale innovatie: 'De...

De Texelse brouwerij brouwt dit jaar 25 jaar bier op Texel. Dit doet de brouwerij naar eigen zeggen 'met respect voor het eiland'. Sinds vier jaar is...

een overzicht van een van de hallen van de PLMA in de RAI Amsterdam op 28 mei 2024.

PLMA: 42 productideetjes op een rij voor R&D-ers

Ben je productontwikkelaar of R&D-er in food of gewoon benieuwd naar wat verschillende trends? Heb je geen tijd om de PLMA in Amsterdam te bezoeken?...

Productinnovaties mei: regeneratief Belgisch biertje

Productinnovaties mei: regeneratief Belgisch biertje

Elke maand plaatst VMT de productinnovaties op een rij. Dit zijn de innovaties van mei: dropje koffie, biodivers biertje, plantaardige producten op...

Superunie lanceert 19 plantaardige zuivelproducten

Superunie lanceert 19 plantaardige zuivelproducten

Superunie heeft sinds kort een range plantaardige zuivelproducten van Melkan in de schappen liggen.

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg 

Suikerreductie realiseren? Deze 5 artikelen helpen je op weg

Suiker reduceren in voedingsmiddelen is nog niet zo makkelijk. Het dient niet alleen voor de zoete smaak, maar heeft ook vele functionele...

Foto: Kentaur op Free From Food Expo

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch: 9 spelers die innovatie...

Glutenvrij, suikervrij en veganistisch. Het zijn consumententrends waar producenten uit de bakkerijsector op hun eigen manier een draai aan kunnen...

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager...