Zo voorkom je misleiding bij duurzaamheidsclaims: gouden tips van experts

Zo voorkom je misleiding bij duurzaamheidsclaims: gouden tips van experts
Tijdens het Food Law Event op 6 juni geven Ebba Hoogenraad en Henriette van Swinderen gouden tips op gebied van duurzaamheidsclaims

Duurzaamheid en daarmee het gebruik van duurzaamheidsclaims is erg populair in de voedingsindustrie. Maar wat mag wel en wat mag niet op het gebied van deze claims? Waar ligt het grijze gebied? En wanneer is een claim misleidend? Tijdens het Food Law Event op 6 juni geven Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Henriette van Swinderen (Bond van Adverteerders) gouden tips om zelf met duurzaamheidsclaims aan de slag te gaan.

Ook dit jaar organiseert VMT het jaarlijkse Food Law Event. Het Food Law Event is dé jaarlijkse bijeenkomst op het gebied van levensmiddelenwetgeving in de voedingsindustrie. Van nieuwe wetgeving tot de jurisprudentie over bestaande regelgeving. Een live event waar je veel kennis op doet in één dag. Relevant en direct toepasbaar.

Actuele onderwerpen

Dit jaar vindt het Food Law Event plaats op dinsdag 6 juni bij Innstyle in Maarssen. Tijdens dit live event worden onderwerpen behandeld zoals Farm to Fork, de ISO norm plantaardig, misleiding, veranderingen in Verordening 1169/2011, duurzame verpakkingen, contaminanten, NVWA Handboek additieven, duurzaamheidsclaims, novel foods, etikettering, due diligence en allergenen.

Nieuwe regelgeving duurzaamheidsclaims

Duurzaamheid is ook in de voedingsindustrie een hot onderwerp. Daardoor is het gebruik van duurzaamheidsclaims in toenemende mate populair bij voedingsproducenten. Sinds 1 februari is de nieuwe Code Duurzaamheidsreclame (CDR) van kracht, met regels ter voorkoming van misleiding bij duurzaamheidsclaims. Daaronder vallen zowel milieu- als ethische claims zoals dierenwelzijn of arbeidsomstandigheden. Deze nieuwe code vervangt de eerdere Milieu Reclame Code (MRC) en is onderdeel van de Nederlandse Reclame Code.

‘Geïnformeerde keuze voor consument’

Het initiatief voor de wijziging van deze regelgeving kwam vanuit de bond van Adverteerders (bvA). “Het was hoog tijd om de zelfregulering op dit vlak te actualiseren. Als bvA onderschrijven wij de noodzaak om ingrijpende gedragsveranderingen te realiseren. De code biedt een heldere set regels voor merken om verantwoord over hun bijdrage aan verduurzaming te kunnen communiceren, zodat de consument goed geïnformeerde keuzes kan maken”, aldus Henriette van Swinderen, directeur van de bond van Adverteerders.

Onduidelijke duurzaamheidsclaims

Volgens de Stichting Reclame Code is het voor consumenten niet altijd duidelijk wat er met claims als ‘duurzaam’, ‘groen’ of ‘verantwoord’ wordt bedoeld. Dit moet dan ook nu door de adverteerder in reclames specifiek worden gemaakt. De claims moeten met stevig bewijs onderbouwd worden. “Omdat er ook Europese wetgeving in de maak is voor duurzaamheidsclaims, zal de code na een jaar worden geëvalueerd en zo nodig worden aangepast om de code actueel en relevant te houden”, stelt Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code.

Wat betekent het voor producenten?

BvA publiceerde recent een Gids voor Duurzaamheidsclaims en een checklist. “De gids moet duidelijkheid geven over wat wel en niet kan. Zo weten adverteerders op welke manier zij hun duurzaamheidsreclame moeten onderbouwen en kunnen consumenten vertrouwen op de reclame die zij te zien krijgen,” aldus Van Swinderen. Tijdens het Food Law Event op 6 juni legt Van Swinderen uit waarom de aanscherping van de Code Duurzaamheidsreclame nodig was en wat dit betekent voor voedselproducenten.

Grijze gebied en gouden tips

Maar wat mag nu wel en wat mag niet op het gebied van duurzaamheidsclaims? En hoe kunnen voedselproducenten omgaan met het grijze gebied hiertussen? Ook de NVWA en de ACM hebben hun visies en handhavingsbeleid. Ebba Hoogenraad van Hoogenraad & Haak neemt jullie mee aan de hand van praktische voorbeelden en discussie. Zij geeft gouden tips waarmee je zelf aan de slag kunt.

Sprekers duurzaamheidsclaims

Deze sessie bevat twee sprekers. Allereerst Ebba Hoogenraad, advocaat bij Hoogenraad & Haak. Bekijk het LinkedIn profiel van Ebba Hoogenraad.

De tweede spreker is Henriette van Swinderen, directeur bij de bond van Adverteerders. Bekijk het LinkedIn profiel van Henriette van Swinderen.

Bekijk hier het hele programma en meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Komt er een notificatiesysteem voor voedingssupplementen in Nederland? Dit is de laatste stand van zaken

Komt er een notificatiesysteem voor voedingssupplementen in...

Staat Nederland ook een notificatiesysteem voor voedingssupplementen te wachten? Een adviesorgaan van de NVWA ziet hiervoor goede redenen. Dit omdat...

Beeld: Shutterstock

Waar rook is, is vuur? Producenten reageren op afschaffing rookaroma's

De Europese Commissie verbiedt het gebruik van bepaalde rookaroma's in voedingsmiddelen. Waar fabrikanten twee tot vijf jaar de tijd krijgen om...

Beeld: Shutterstock

Gepuzzel met additievenverordening? Zo kun je er het beste mee omgaan

ANALYSE - Is een additief toegestaan voor een product? En welke hoeveelheid van het additief mag je gebruiken? De zoektocht naar de antwoorden op...

Beeld: Shutterstock

Nationale taaleis 1169/2011: in hoeverre is dit een obstakel voor...

Eind vorig jaar deed onderzoeksbureau Ecorys onderzoek naar territoriale leveringsbeperkingen (TLB's). Hieruit blijkt dat de nationale taaleis op...

Beeld: Shutterstock

Kan een suikertaks werken? Onderzoek laat zien van wel

Een belasting op snoep en andere producten met (veel) suiker, is 'zeer effectief' en kan de schatkist flink wat opleveren. Daarbij is de invulling...

Beeld: Schouten Europe

R&D'ers over impact Nutri-Score: 'Je wordt haast gedwongen om aan...

Per 1 januari dit jaar is het - na jarenlange discussie - Nederlandse voedselproducenten toegestaan om de Nutri-Score op de verpakking te vermelden....

Beeld: Shutterstock

NIS2 geldt ook voor voedingsproducenten: 'Onderschat deze...

De nieuwe Europese cybersecuritywetgeving NIS2 gaat tweede helft dit jaar in. Voedselproducenten vallen nu ook onder deze richtlijn en dit heeft...

Beeld: Shutterstock

Nieuwe Europese ontbossingswetgeving: 10 belangrijke vragen en...

Vanaf eind dit jaar geldt de Europese ontbossingswet (EUDR) voor grote bedrijven. Half 2025 geldt deze ook voor MKB-bedrijven. Maar wat houdt de...